torsdag 19 februari 2009

Kaffe på finskt vis

Det är nästan lite pinsamt. Jag läser 7,5 poäng finska. Halvfart dessutom. Och jag hinner ändå inte plugga tillräckligt. Jag har finska idag, och har inte på långa vägar hunnit med det jag borde ha gjort. Till mitt försvar kan jag säga att lärarna är överambitiösa och många som läser kursen har finska som modersmål.
Jag, däremot, kunde säga bussi och räkna till tre på finska när jag började.
Hur som helst. Jag bestämde mig för att skippa lektionen ikväll, och istället plugga hemma. Så jag fixade mig en kaffe latte och bänkade mig framför böckerna. Lite besviken blev jag doch på mjölken som vägrade skumma sig. Suck.
Inte lika fint, men latten smakade mumsigt ändå.


Finska är väldigt olik svenskan. Glosor är därför rent ut sagt skitsvårt att lära sig, för det går verkligen inte att relatera till något. Och det bli ju inte lättare om man
inte ens vet vad ordet betyder på svenska!



Whatthefuck?!

.

..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar