onsdag 25 februari 2009

Hårfärgskomplex

Just nu sitter jag och lyssnar på Nothing Else Matters och väntar på att hårfärgen ska verka. Efter några halvhjärtade försök att samtidigt skriva på min finskauppgift gav jag upp det och ägnar nu istället min energi åt att blogga. Men framför allt väntar jag på att hårfärgen ska verka.

Egentligen färgade jag håret igår. "Mörkt rödbrunt". Så sa i alla fall Garnier Nutrisse Cream att färgen skulle vara. Nice sa jag.
Så jag färgade håret igår. Mörkt rödbrunt visade sig vara en bra beskrivning.
Jag vet inte riktigt vad som är grejen med mig och hårfärg. Jag har färgat håret konstant under tre år. Jag har gått från cendré (min naturliga hårfärg) till svartbrunt, till brunt och nu till "mörkt rödbrunt". Jag gillar att färga håret. Men jag har aldrig varit nöjd direkt efter jag färgat det. Aldrig.

Måste vara chocken. Eller nåt. Jag vete fan. Hur som helst.
Jag blir alltid besviken. Tänker att det blev lite för mörkt, lite för rött. Eller inte tillräckligt mörkt. Fel på något sätt.
Och så går jag omkring och känner mig som en skata. Jävla skithelvete att hårfärgen inte ser ut som jag tänkt. Att jag inte blev lika snygg som jag planerat.
Sen slänger jag ett öga i spegeln och inser att det inte var så illa ändå. Det var ju till och med riktigt... snyggt. Häftigt!
Jag är konstig. Går omkring och är missnöjd, samtidigt som jag tycker att det blev jättebra!

Precis som igår. Jag blev helnöjd med färgen! Mörkare. Intensivare. Precis som jag ville ha.
Ändå.. missnöjd. Fan, jag som rödtott? Hell no!
Sedan lyckades jag med konststycket att missa att färga två slingor. Mitt på huvudet. Vid benan!
Är man skicklig så är man.

Tack och lov hade jag sparat flaskan med hårfärg. Eftersom jag inte orkade göra ett allergitest (har man färgat håret i tre år utan poblem lär jag inte svullna upp som en blåsfisk just precis idag), så tänkte jag att om jag nu skulle dö av en allergireaktion, kan det ju vara bra för läkarna att veta vad det var för kemikalie jag reagerade på. Fast dör jag spelar det nog ingen större roll.

Hur som helst.

Då jag upptäckte mina fina, bruna slingor mitt i allt det röda, insåg jag att det var ett smart drag att spara hårfärgsflaskan. Jag har precis squeezat ut de sista resterna av färgen, och kletat in i de slingor som vägrade få färg förra gången. Hoppas det fungerar.

Undra förresten vad som händer med hårfärg som ligger kvar i flaskan under natten? Hmm... det kanske blir grönt? Spännande.
Nåja, om 15 minuter får jag svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar